Skip to main content
Zoeken

Ruben's Ervaring als Kunstenaar-Leraar: Filmmaken met TADA in Brussel

Ruben's Ervaring als Kunstenaar-Leraar: Filmmaken met TADA in Brussel
  • Verhaal

De opleiding bood een heel verrijkende en leerrijke rit die mijn afgeronde studie aan het RITCS (audiovisuele kunsten, regie) mooi opvolgde. Stapsgewijs leer je als kunstenaar-leraar voor een klas staan en je onderzoek uitvoeren in de verschillende stages.


Het inplannen van zo goed als al mijn stage-uren in dezelfde maand, was best intensief. Het zorgde er echter wel voor dat ik kort op de bal kon spelen en als kunstenaar-leraar snel kon bijsturen. Je springt in het diepe wanneer je die eerste stageles geeft. Maar dat vormt weer een nieuwe basis met voldoende ruimte om te blijven verbeteren en methodes uit te proberen.

"Hoe meer lessen er waren, hoe fijner het was de leerlingen beter te leren kennen en hun persoonlijk project te begeleiden."

Zo heb ik met kinderen van de lagere school in Brussel (TADA*) een film gemaakt, waarbij we twee uur hebben gefilmd en de week daarna twee uur gemonteerd. Het was een ontzettend drukke agenda waarbij iedereen een functie van een filmploeg op zich heeft genomen en met het professionele materiaal kennis heeft gemaakt! Een film die zij de week ervoor hadden geschreven, De vissende weerwolf, hebben we samen met de groep tot leven gewekt. Het was bijzonder fijn zo’n groep te engageren en samen dit project te verwezenlijken!

"In voorbereiding heb ik mezelf weer volledig kunnen onderdompelen in de boeiende wereld van cinema om hierin vervolgens theorie, makers en voorbeelden te selecteren en ideeën op te doen om mee te geven met de leerlingen in mijn lessen."

Daarnaast ben ik op verschillende plekken aan de slag kunnen gaan om filmtheorie en -analyse te geven als inleiding op een individueel project dat de leerlingen hebben uitgewerkt in twee, drie of vijf lessen. Zo voor jongeren uit het vijfde middelbaar in de kunsthumaniora en voor jongeren (12-18 jaar) en volwassenen in het Deeltijds Kunstonderwijs.

In voorbereiding heb ik mezelf weer volledig kunnen onderdompelen in de boeiende wereld van cinema om hierin vervolgens theorie, makers en voorbeelden te selecteren en ideeën op te doen om mee te geven met de leerlingen in mijn lessen. Het idee was om terug tot de basis te gaan; “wat is film in essentie en hoe vertaal je een idee in essentie naar een film?” Het was voor mij ook heel inspirerend de analyses en interpretaties van de leerlingen te horen wanneer we een voorbeeldfragment of stukje theorie samen bespraken. En aan de hand van hun eigen interesses heb ik verder onderdelen uitgewerkt om in de lessen die erna volgden mee te geven (gebruik van muziek in film, kleurgebruik, ...).

"Je maakt kennis met vele methodes en tools die je vervolgens kan raadplegen en uitproberen in je eigen lessen."

Ze kwamen elk met een individueel idee rond een bepaald thema (herinneren, verlies, ...) dat ze verder uitwerkten en vertaalden naar een film. Hoe meer lessen er waren, hoe fijner het was de leerlingen beter te leren kennen en hun persoonlijk project te begeleiden.

En het is vooral aan het einde van de lessenreeksen, wanneer ze in de montage kruipen, dat leerlingen je inspireren met hun creaties en manieren van vertellen. Het traject van de educatieve master sluit heel mooi aan op de eigen stagelessen en je eigen traject als leraar. Je maakt kennis met vele methodes en tools die je vervolgens kan raadplegen en uitproberen in je eigen lessen. Zodat je zelf vanuit die stagepraktijk leert aanvoelen wat werkt en wat aanslaat bij leerlingen om ze verder te begeleiden en uiteindelijk te ontdekken wat zij met die voorbeelden en theorie gedaan hebben, toegepast in hun eigen werk.

© Ruben Jespers

*TADA biedt aan meer dan 2000 tieners uit maatschappelijk kwetsbare milieus in Brussel een netwerk dat hen intensief coacht. Met weekendscholen en een alumni-netwerk organiseert TADA buitenschoolse activiteiten waarbij de lat hoog ligt en het welbevinden van het kind bevorderd wordt. Via praktijklessen van professionals ontdekken tieners zichzelf en de maatschappij.